صنعت سی ان جی باید حمایت شود

صنعت-سی-ان-جی-باید-حمایت-شود-

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سی ان جی سوخت پاک است بر لزوم تقویت صنعت سی ان جی تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر،محمدی زاده در چهارمین همایش بین المللی سی ان جی با اشاره به اینکه ایران بیست درصد ظرفیت گاز جهان را در اختیار دارد افزود: از این ظرفیت باید استفاده کرد و صنعت سی ان جی را در کشور توسعه داد.
وی گفت: عدد اکتان گاز طبیعی 130 است که ضریب تراکم آن را می توان تا 16 بالا برد اما در سوخت های فسیلی از جمله بنزین این ظرفیت وجود ندارد و به همین علت گاز طبیعی انرژی پاک محسوب می شود.
محمدی زاده به برخی مزایا و صرفه اقتصادی استفاده از سوخت سی ان جی در مقایسه با بنزین اشاره کرد و افزود: رسوبات کربن در خودروهای گازسوز کمتر است و حتی در تصادفات هم امکان اشتعال بنزین از سی ان جی بیشتر است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خودروسازان بزرگ دنیا از جمله بی ام دبلیو ، هوندا و تویوتا هم در فهرست تولیدکنندگان قطعات صنعت سی ان جی هستند و این نشان می دهد که آنها هم به اهمیت خودروهای گازسوز پی برده اند.
وی بر ساخت خودروهای پایه گازسوز تأکید کرد و افزود: استفاده از فن آوری های نوین در خودروهای پایه گازسوز نسبت به خودروهای بنزینی و گازوئیلی که آلایندگی بالایی هم دارند آسانتر است.
محمدی زاده گفت: احتراق مخلوط همگن و رقیق سوخت در موتورهای گازسوز در مقایسه با خودروهای فسیلی ،‌گازهای مضر کمتری تولید می کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ایران 25 تریلیون مترمکعب ذخیره گازی دارد که تا 250 سال آینده هم جوابگو است بنا بر این عقلانیت حکم می کند که صنایع را به سمت استفاده از ذخایر مطمئن تر از جمله گاز طبیعی ببریم.
وی با بیان اینکه هم اکنون سهم گاز طبیعی در سبد انرژی و سوختی کشور 50 و 89 صدم درصد است گفت: این در حالی است که پیش از این بیش از 85 درصد سبد سوختی کشور سوختهای فسیلی بود.
محمدی زاده افزود: با وجود گاز سی ان جی امنیت بیشتری برای تأمین انرژی کشور بوجود آمده و سبد مصرف سوخت متعادل و متوازن تر شده است.
وی روند مصرف سوخت در کشور را رو به رشد ارزیابی و اضافه کرد: این مصرف غیربهینه را باید با اصلاح ساختارهای اقتصادی ، اجتماعی ، صنعتی و تغییر الگوی مصرف حل و بهینه کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بین کشورهایی که بالاترین تولید گاز طبیعی را دارند ایران و نروژ از جمله کشورهایی هستند که خوب عمل کرده اند.

انتهاي خبر // پايگاه اطلاع رساني دولت//www.dolat.ir

نوشته شده در، ۱۱ مرداد ۱۳۹۰