افزایش تاب‌آوری روی تردمیل با تمرینات تنفسی ۵ دقیقه‌ای

افزایش-تاب‌آوری-روی-تردمیل-با-تمرینات-تنفسی-۵-دقیقه‌ای

یک مطالعه جدید نشان داده است که تقویت ماهیچه‌های تنفسی از طریق تمرینات مقاومتی می‌تواند افزایش تحمل تمرینات ورزشی را در افراد میانسال و سالمند به ارمغان بیاورد.

به گزارش عابدی و به نقل از ایسنا ، دانشمندانی که مزایای نوعی تمرین تنفسی را مطالعه می‌کنند، تحقیقات جدیدی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد این تمرینات تنفسی چگونه می‌تواند ظرفیت ما را برای ورزش افزایش دهد.

همچنین نشان داده شده است که این روش در صورت انجام روزانه، جنبه‌های خاصی از متابولیسم را بهبود می‌بخشد و محققان پیشنهاد می‌کنند که می‌توان از آن برای کمک به تشویق افراد به سمت پیش گرفتن یک سبک زندگی فعال‌تر استفاده کرد.

تکنیکی که در مرکز این تحقیق قرار دارد به عنوان "تمرین قدرت عضلانی دمی با مقاومت بالا"(IMST) شناخته می‌شود که در دهه ۱۹۸۰ به عنوان راهی برای درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی ظاهر شد. ایده این است که مدت زمان کوتاهی را صرف دم از طریق یک دستگاه دستی کنید که هوا را در جهت مخالف مکش می‌کند و برای تقویت دیافراگم و سایر عضلات تنفسی کاربر مقاومت ایجاد می‌کند.

در حالی که معمولاً این روش شامل جلسات ۳۰ دقیقه‌ای است، سال گذشته شاهد نتایج امیدوارکننده‌ای از انجام آن فقط در ۵ دقیقه بودیم. آن مطالعه نشان داد که در صورت تمرین روزانه، این دوره‌های کوتاه تمرین تنفسی می‌تواند منجر به کاهش شدید فشار خون و بهبود سلامت قلب و عروق شود و برخی از مزایای آن حتی پس از پایان برنامه تمرینی نیز باقی می‌ماند.

اکنون این مطالعه جدید توسط همان گروه از محققان به دنبال کشف چگونگی استفاده از "IMST" برای بهبود تحمل و تاب‌آوری ورزش در بزرگسالان میانسال و مسن است. دانشمندان، ۳۵ فرد بزرگسال ۵۰ ساله و بالاتر را انتخاب کردند و آنها را در یک گروه تمرین کننده پرفشار و یک گروه کنترل تمرینی کم‌فشار قرار دادند. هر دو گروه موظف شدند از یک دستگاه تنفسی برای حدود ۵ دقیقه در روز، در یک دوره ۶ هفته‌ای استفاده کنند.

پس از اتمام این برنامه، گروه پرفشار ۱۲ درصد بهبودی را در آزمون زمان تاب‌آوری راه رفتن و دویدن روی تردمیل تا رسیدن به نقطه خستگی نشان دادند، در حالی که این عملکرد در گروه کنترل کم‌فشار، بدون تغییر باقی ماند.

به گفته "کیتلین فریبرگ" محقق ارشد دانشگاه "کلرادو بولدر"، دانشمندان همچنین سطوح تغییر یافته ۱۸ متابولیت مختلف را در گروه پرفشار مشاهده کردند که عمدتا شامل آنهایی بود که نقش کلیدی و موثری در تولید انرژی و متابولیسم اسیدهای چرب دارند.

دانشمندان جلسات ۵ دقیقه‌ای روزانه "IMST" را راهی بالقوه برای جذاب‌تر کردن ورزش در میان افراد میانسال و مسن‌تر و در نهایت تشویق به پذیرش سبک‌های زندگی سالم‌تر می‌دانند.

"فریبرگ" می‌گوید: توسعه شکل‌های جدید تمرین بدنی که باعث افزایش پایبندی و بهبود عملکرد فیزیکی می‌شود، کلید کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن همراه با افزایش سن است. روش "IMST" ممکن است یکی از این راهبردها برای ترویج پایبندی و بهبود مولفه‌های متعدد سلامت در میانسالی و سالمندی باشد.

نوشته شده در، ۱۵ فروردين ۱۴۰۱