خط رنگ

هدف از انجام این فرایند ایجاد پوششی مناسب با رنگ الکترواستاتیک جهت مخازن CNG می باشد.

 

این خط شامل قسمت های ذیل می باشد که به صورت تمام اتوماتیک عمل می کند :

 

سیستم انتقال :

این قسمت از ابتدا تا انتها ی فرایند توسط کانوایر های هوایی انجام می گیرد . بدین صورت که اپراتور ، مخزن ها را توسط قلاب و جرثقیل باربر روی کانوایر قرار می دهد.

 

 

کابین پاشش رنگ :

در داخل کابین رنگ ، 6 عدد گان جهت پاشش رنگ روی مخازن موجود می باشد که کلید تنظیم هر یک از گانها روی تابلو کنترل تعبیه شده است. بعد از اینکه تنظیمات گانها کنترل شد ، کانوایر روشن شده تا مخازن به کابین پاشش رنگ وارد شوند و عملیات پاشش رنگ الکترواستاتیک روی مخازن توسط گانهای پاشش رنگ انجام می گیرد.

 

کوره پخت رنگ :

این کوره شامل 2 عدد مخزن می باشد که باید قبل از هر کاری هیتر مشعل ها را روشن کرده تا دمای کوره به 200 درجه سانتیگراد برسد و جهت پخت رنگ آماده گردد. زمان مورد نیاز جهت عملیات پخت رنگ 26 دقیقه می باشد.

 

 

تونل خنک کننده :

این تونل بعد از قسمت کوره قرار گرفته و دارای 6 عدد فن خنک کننده می باشد که جهت خنک کردن و تثبیت رنگ مخازن استفاده می شود و کلیه مخازن از این تونل عبور می کنند.

 

 

سیستم بازیافت رنگ :

این دستگاه با مکش هوای درون کابین پاشش ، فشار هوای داخل کابین را کاهش داده که در نتیجه مانع از خروج رنگ از داخل کابین می گردد. همچنین هوای همراه رنگ پودری از سایکلون گذشته و رنگ های قابل مصرف از غبار هوا جدا می شوند و در مخزن انتهای سایکلون جمع می شوند.

 

دستیابی به فرمول مناسب جهت تولید رنگ مخازن CNG

در تاریخ 22/06/89 با افتتاح واحد آزمایشگاه شیمی ماشین سازی عابدی ، تحقیقات بر روی رنگ مورد نیاز برای پوشش مخازن CNG مطابق با استاندارد ECE R110 آغاز گردید. با انجام بررسی های انجام گرفته روی نمونه رنگهای تولید شده در کارخانه های رنگ سازی داخل کشور ، مشخص شد که هیچ یک از آنها قادر به ساخت رنگ مطابق با استاندارد  ECE R110 نیستند. لذا متخصصین رنگ آزمایشگاه شیمی ماشین سازی عابدی ، مطالعات خود را جهت رفع نقایص موجود در فرمولاسیون رنگ شروع کردند که ماحصل مطالعات انجام شده باعث دستیابی به فرمول مناسب جهت تولید رنگ مخزن CNG مطابق با استاندارد ECE R110 برای اولین بار درایران شد .

 

در حال حاضر رنگ مصرفی مورد استفاده در شرکت ماشین سازی عابدی نسبت به تمام مواد شیمیایی، فرایندهای مکانیکی ، فیزیکی و خوردگی مقاوم بوده واستفاده از این رنگ باعث افزایش طول عمر مخزن می شود.

 

 کیفیت رنگ مصرفی در کارخانه ماشین سازی عابدی به شرح ذیل می باشد :

 

Values

Standard

Test Condition

Characteristics

200C@10

Curing Condition

Ok

ASTM D3359

Cross Cut Tape Test

Adhesion

Ok

ASTM D522

12.7 mm , Mandrel , -20°c

Flexibility

Ok

ASTM D2794

Min 18j

Direct Impact

Ok

ASTM D2794

Min 18j

Reverse Impat

Ok

0-60

Particle Size

Ok

R-6011

Color

Ok

ASTM D523

60 Glass , Meter

Glass

Ok

ASTM D1308

30%H₂SO₄ , 100hrs

Acid Resistance

Ok

ASTM B117

5%Nacl , 500hrs

Corrosion

Ok

ASTM D1308

Brake Fluide

Polyalkalene Glycol