مزایای CNG

-مزایای-CNG

CNG یا همان گاز طبیعی فشرده (Compressed Natural Gas) سوختی است که عمدتا به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می‌رود ودر مقایسه آلودگی کمتری ایجاد می‌کندو با توجه به سبک تر بودن آن نسبت به هوا و سرعت پراکنده شدن آن ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد. CNG در خودروهای بنزین‌سوز ،که موتور آنها برای استفاده از CNG اصلاح شده و خودروهایی که با موتور اختصاصا CNG سوز ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۸ میلیون خودرو سی‌ان‌جی فعال بوده‌اند. ایران بزرگترین ناوگان خودروهای CNG سوز را با ۳.۵ میلیون در اختیار داشته‌است. پاکستان و آرژانتین با بیش از دو میلیون و برزیل، چین و هند با بیش از یک و نیم میلیون خودروی CNG ‌سوز در رتبه‌های بعد قرار دارند.

  1. در مجموع عمده‌ترین مزایایی که کارشناسان سوخت برای CNG بر می‌شمرند به قرار زیر است:
  2. *برخلاف بنزین و گازوئیل خطر شکل‌گیری رسوب، انفجار یا جرقه رفع شده است.
  3. *کاهش میزان خسارات ناشی از تبخیر سوخت در سیستم سوخت CNG تایید شده است.
  4. *باعث افزایش طول عمر روغن خودرو است.
  5. * CNG توسط سایر عوامل آلوده نمیشود، در نتیجه میل لنگ روغن آلوده نشده و طول عمر آن افزایش می‌یابد.
  6. * CNG سریع و به‌آسانی با هوا ترکیب میشود چرا که سوخت گازی است.
  7. *CNG کمترین میزان گاز‌های خطرناک نظیر دی اکسید کربن، هیدروکربن UHC و مونوکسید کربن CO CO2را هنگام سوختن ایجاد می‌کند.حال آنکه موتورهای بنزینی میزان 22000 گرم CO2 در هر 100 کیلومتر ایجاد می‌نماید که میزان آن در CNG تنها 275/ 16 گرم است.
  8. * CO۲آزاد شده از نفت ۴۰درصد بیشتر از CO۲ آزاد شده CNG است. مهمتر آنکه، طی این پروسه نفت ۶/ ۱ برابر بیشتر نیاز به انرژی دارد. به دلیل کاهش میزان مونوکسید کربن و اکسید نیتروس، استفادهCNG خدمت بزرگی برای حفظ فضای سبز در زمین است. به هر جهت آلوده کنندگی بنزین در مقایسه با CNG بسیار بیشتر است.
  9. *عدد اکتان بالا (۱۳۰) با افزایش راندمان ۱۵ درصدی در بهره‌وری از سوخت. چگالی انرژی سی‌ان‌جی ۴۲ درصد گاز طبیعی مایع‌شده و ۲۵ درصد گازوئیل است و در نتیجه در حجم مساوی یک‌چهارم گازوئیل انرژی تولید می‌کند.

نوشته شده در، ۲۸ آذر ۱۳۹۷