آزمایشگاه متالورژی

آزمایشگاه متالورژی شامل تجهیزات ذیل می باشد:

 

دستگاه کاتر :



جهت برش نمونه های متالوگرافی استفاده می شود.

 

  این دستگاه در آزمایشگاه متالورژی قرار دارد و جهت برش نمونه های کوچک (حداکثر در ابعاد 20*50*450 میلی متر ) استفاده می شود. نمونه های کوچک شامل نمونه های متالوگرافی ، کوانتومتری و ... می باشد.

  عملیات برشکاری در محفظه ای بسته که دارای دریچه دید می باشد ، انجام می گیرد. این دستگاه از یک پمپ آب صابون برای خنک کاری نمونه و تیغه استفاده می کند.

همچنین این دستگاه مجهز به اهرم باردهی آهسته جهت برشکاری می باشد.

 

روش کار دستگاه به این صورت است :

  نمونه در بین دو فک گیره دستگاه قرار می گیرد. پس از بستن درب دستگاه ، دستگاه و پمپ آب صابون فعال می شود.

عملیات برش و باردهی لازم جهت برش با کمک اهرم باردهی  شروع می شود.

  پس از اتمام برش ، دستگاه را با کمک دکمه سبز رنگ به حالت اولیه بر می گردانیم و با خاموش کردن دستگاه و پمپ آب صابون ، نمونه بریده شده از بین دو فک برداشته می شود.





دستگاه مانت گرم :

جهت مانت کردن نمونه بریده شده در ماده پلیمری استفاده می شود.

 

  این دستگاه که ساخت شرکت به توان است در آزمایشگاه متالورژی قرار دارد و جهت مانت کردن نمونه بریده شده در ماده پلیمری استفاده می شود .

  به دلیل کوچک بودن نمونه های متالوگرافی و مشکلات نگهداری آنها با دست هنگام سنباده زنی و پولیش کاری ، می بایست نمونه ها مانت شوند که با قرار گرفتن نمونه درون غشاء پلیمری ، سنباده زنی و پولیش کاری نمونه آسانتر می شود.

 

روش کار دستگاه به این صورت است :

  نمونه و مواد پلیمری را در بین دو دیسک دستگاه که درون استوانه فلزی می باشد ، قرار می دهیم و با اعمال حرارت و فشار لازم ، نمونه داخل غشاء پلیمری قرار می گیرد. سپس با زدن دکمه جک و بالا آمدن دیسک ، سطحی را که می خواهیم متالوگرافی کنیم بر روی دیسک پائینی قرار می دهیم. با فشردن مجدد دکمه جک ، نمونه همراه دیسک پایین می رود. مواد پلیمری را بر روی نمونه ریخته و دیسک بالایی را بر روی آن قرار می دهیم. سپس دیسک بالایی را داخل استوانه جا زده و درپوش استوانه را می بندیم. دما را 200 درجه سانتیگراد ، مدت حرارت دهی را 25 دقیقه و زمان خنک کردن را 8 دقیقه تنظیم می کنیم.

با زدن دکمه استارت ، سیکل مانت کردن شروع می شود .

 

  پس از پایان سیکل و باز کردن درپوش استوانه ، دکمه جک را زده تا نمونه همراه دیسک ها بالا بیاید . در نهایت با برداشتن دیسک بالایی نمونه را بیرون می آوریم .

در صورت لزوم جهت خنک کاری ، دکمه آب را فشار می دهیم تا دستگاه با آب خنک شود.


 



دستگاه پولیش:

  شامل دو دیسک گردان که تا سرعت 750RPM می چرخند. دیسک اول جهت سنباده کاری(از جنس سخت تا نرم) نمونه بریده شده و مانت شده استفاده می شود. دیسک دوم جهت پولیش کاری نمونه استفاده می شود.

 

  این دستگاه در آزمایشگاه متالورژی قرار دارد و جهت سنباده و پولیش کاری استفاده می شود.

  دستگاه پولیش دارای یک ورودی و یک خروجی آب می باشد و از دو دیسک گردان که تا سرعت 750RPM می چرخند تشکیل شده است. دیسک اول جهت سنباده کاری(از جنس سخت تا نرم) نمونه بریده شده و مانت شده استفاده می شود. دیسک دوم جهت پولیش کاری نمونه استفاده می شود و به صورت همزمان از محلول Al2o3 جهت پولیش کاری استفاده می شود.

 

روش کار دستگاه به این صورت است :

  بر روی هر دیسک گردان یک صفحه پلاستیکی گرد قرار دارد که پس از برداشتن صفحه پلاستیکی ، سنباده و یا صفحه پولیش را در صورت نیاز بر روی دیسک گردان قرار داده و طلق فلزی را جا می اندازیم تا آنها را نگه دارد. در این مرحله سنباده کاری یا پولیش کاری انجام می شود.

  روی دستگاه شیر آب تعبیه شده که جهت دور ریختن براده ها ی نمونه هنگام سنباده کاری استفاده می شود و فشار آن قابل تنظیم است. 

 

میکروسکوپ :

جهت بررسی ریزساختار آلیاژ استفاده می شود.

 

  این دستگاه در آزمایشگاه متالورژی قرار دارد و جهت بررسی ریزساختار آلیاژ مورد استفاده به کار می رود.

  این میکروسکوپ قابلیت بزرگنمایی تصویر را تا 1000 برابر دارا می باشد و قابلیت اتصال به کامپیوتر از دیگر ویژگی های این دستگاه می باشد.

میکروسکوپ یاد شده دارای دوربین 3 مگا پیکسل جهت عکس برداری می باشد.

 


کوره آزمایشگاهی عملیات حرارتی:

جهت شبیه سازی شرایط خط تولید روی نمونه بریده شده استفاده می شود.

 

  این دستگاه در آزمایشگاه متالورژی قرار دارد و جهت شبیه سازی شرایط خط تولید روی نمونه بریده شده استفاده می شود.

   حداکثر ابعاد قطعه ای که داخل کوره قرار می گیرد ،  200*250*350 میلی متر و حداکثر دمای کاری کوره 1200 درجه سانتیگراد می باشد.


 
روش کار دستگاه به این صورت است :

  یک نمونه از کاپ ورودی برش داده می شود سپس توسط پودرهای پلیمری با استفاده از دستگاه مانت گرم ، مانت می شود و توسط سنباده دورانی  از جنس خشن تا نرم (100 تا 2500) به قطعه مورد نظر سنباده زده می شود. سپس توسط نمد و پودر AL2o3  پولیش زده می شود. و توسط محلول نایتال 2% ، اچ شیمیایی می شود سپس با آب شستشو و با دستگاه خشک کن خشک می شود.

  بعد از انجام این مراحل توسط میکروسکوپ با بزرگنمایی 1000-100 ریز ساختار آلیاژ بررسی می شود و نتایج کار به مدیریت ارسال میشود.